5 περιζήτητα soft skills για την μετά – covid εποχή
Στη μετά-covid εποχή αυτό που θα κρατήσει κάποιον στη θέση εργασίας του δεν είναι μόνο η ικανότητά του να φέρει τη δουλειά εις πέρας, αλλά η δεξιότητά του να ελίσσεται στις συνεχείς αλλαγές που προκύπτουν.
Μέχρι πρόσφατα πιστεύαμε ότι οι ειδικές γνώσεις πάνω σε ένα αντικείμενο αρκούν για να γίνει κάποιος περιζήτητος στην αγορά εργασίας. Αυτό δεν αρκεί πια. Αυτά που θα κάνουν τη διαφορά για έναν υποψήφιο στην αγορά εργασίας, αυτά που θα κλείσουν μια πρόσληψη ή θα διατηρήσουν κάποιον στη θέση του είναι τα soft skills του.
Το χαρακτηριστικό της νέας κανονικότητας στη μετα-covid εποχή θα είναι οι δραστικές αλλαγές με ακόμα πιο γρήγορο ρυθμό. Η κάθε θέση εργασίας, ο κάθε οργανισμός, η κάθε επιχείρηση ή δραστηριότητα θα χρειάζεται συνεχή βελτίωση και μετατροπή, και όσοι θα μπορούν να αντέξουν στους ρυθμούς των αλλαγών θα παραμένουν στο παιχνίδι.
Τα soft skills είναι οι ικανότητες που έχει κάποιος στη ζωή και δεν σχετίζονται με συγκεκριμένη θέση ή ειδικότητα. Η ικανότητα στην επικοινωνία ή το management ήταν ανέκαθεν από τα πιο περιζήτητα soft skills για όλους τους εργοδότες και όλες τις συνεργασίες, Στη μετα-covid εποχή αυτά και πολλά άλλα θα κρίνουν το αποτέλεσμα.
Τα hard skills κάποιου ορίζουν όσα μπορεί να κάνει, τα soft skills ορίζουν την προσωπικότητά του.
Τι μπορείς να κάνεις για να προωθήσεις την καριέρα σου; Ποια είναι τα top soft skills που αν αναπτύξεις αποτελεσματικά θα σε βοηθήσουν στην επιτυχία σου; Μαζέψαμε τα top-5 που αναζητούν όλες οι επιχειρήσεις, παρακάτω:
1. Επικοινωνία
Όπως και να είναι η καθημερινότητά σου, σε όποιον τομέα και αν βρίσκεσαι ή θέλεις να βρίσκεσαι, η συνύπαρξη με άλλους ανθρώπους είναι μέρος της. Στόχος σε κάθε επικοινωνία είναι η παροχή βοήθειας/λύσεων ή η αναζήτησή τους. Είτε επικοινωνείς με πελάτες είτε με συνεργάτες, προμηθευτές, συναδέλφους, εργοδότες, ακόμα και με το σύντροφό σου, με φίλους ή με τα παιδιά σου, ο στόχος είναι ο ίδιος: να μεταδώσεις στον άλλο τις ιδέες, τις ανάγκες ή το πώς αισθάνεσαι για κάτι, με τέτοιο τρόπο ώστε να τα αντιληφθεί και να είναι δεκτικός σε ό,τι του λες.
Ο κάθε εργοδότης θέλει στην ομάδα του μέλη που να ξέρουν να επικοινωνούν ιδέες, να έχουν λύσεις και να τις παρουσιάζουν. Θέλουν όμως και αυτούς που να ξέρουν να ακούν τους άλλους, να τους αντιλαμβάνονται και να υπάρχει δεκτικό κλίμα απέναντι στην ομάδα. Η ακρόαση είναι ένα σημαντικό μέρος της επικοινωνίας και κάτι που διδάσκεται στα προγράμματα της Life Academy.
Μέρος της επικοινωνίας είναι η ακρόαση, η επίλυση διαφορών, η διεκδίκηση, η ομιλία σε κοινό, η παρουσίαση, ο γραπτός λόγος και πολλά άλλα.
2. Θετική στάση
Στη μετα-covid εποχή όλα αλλάζουν. Οι τρόποι που κάνουμε τις αγορές μας, η εκπαίδευση, οι συνομιλίες μας με τους άλλους έχει ήδη πάρει άλλη μορφή. Η θετική μας στάση στις αλλαγές δημιουργεί θετική στάση και στην καθημερινότητα, ενθουσιασμό και ευχάριστη ατμόσφαιρα στο εργασιακό μας περιβάλλον. Ποιος δεν θα ήθελε να συνεργάζεται με ανθρώπους που είναι μέσα στην ενέργεια και τη θετική διάθεση, ιδίως σε χώρους όπου επικρατεί το στρες;
Σημαντικά χαρακτηριστικά της θετικής στάσης είναι η διάθεση για συνεργασία, ο ενθουσιασμός, η ειλικρίνεια, η υπομονή, η αυτοπεποίθηση, αλλά και η προσαρμοστικότητα και η αξία της μάθησης και της καινοτομίας.
3. Ομαδικότητα
Μια αφρικανική παροιμία λέει “αν θες να πας γρήγορα, πας μόνος. Αν θες να πας μακριά, πας ομαδικά”. Το Α και το Ω σε μια επιχείρηση είναι η συνεργασία όλων και αν θες να πας μακριά, πρέπει να μάθεις να δουλεύεις με άλλους, να δέχεσαι τη διαφορετικότητά τους, αλλά και την κρίση τους.
Απαραίτητα εφόδια είναι η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, η αυτογνωσία και πολλά άλλα.
4. Αίσθημα ευθύνης
Αν υπάρχει ένα soft skill περισσότερο περιζήτητο από τα υπόλοιπα, αυτό είναι σίγουρα η αίσθηση της ευθύνης που αναλαμβάνει κάποιος για το ρόλο του. Η οποιαδήποτε θέση σε μια επιχείρηση είναι και ένα γρανάζι στο σύνολο του μηχανισμού. Για να δουλέψει αυτός ο μηχανισμός, όλα τα γρανάζια πρέπει να εργάζονται παράλληλα και όλα ξεκινούν από το σεβασμό μας στο ωράριο ή στην κουλτούρα της επιχείρησης, τη διαχείριση του χρόνου μας και στην οργάνωση των προτεραιοτήτων μας.
5. Λήψη αποφάσεων
Οι περισσότεροι άνθρωποι διστάζουν να πάρουν αποφάσεις, όσο ασήμαντες και αν φαίνονται. Ο φόβος της λάθος απόφασης δημιουργεί αναβλητικότητα και η λήψη αποφάσεων μετατίθεται στο χρόνο. Η μη λήψη απόφασης, όμως, τη σωστή χρονική στιγμή σημαίνει παράλληλα και τη λήψη απόφασης σε μια λιγότερο σωστή στιγμή. Από την άλλη, υπάρχουν φορές που είναι ωφέλιμο να τηρήσουμε στάση αναμονής αντί να λάβουμε μια απόφαση εν θερμώ.
Αποφάσεις παίρνουμε συνεχώς: από το ποια γραφική ύλη χρειάζεται να προμηθευτούμε και το πότε θα ενημερωθούν οι πελάτες για κάτι, έως το πώς θα επικοινωνήσουμε μια αλλαγή στους συνεργάτες μας. Είναι από τα top-5 soft skills το πώς να αξιολογούμε μια κατάσταση, να διακρίνουμε πότε είναι η κατάλληλη στιγμή για κάτι και να ξεπερνάμε τους φόβους μας για το αν πράξαμε σωστά.
Βεβαιώσου ότι έχεις δημιουργήσει προϋποθέσεις για τον εαυτό σου στην μετα-covid εποχή. Οι αλλαγές έχουν ήδη έρθει και όσοι έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα θα πετύχουν. Τα top-5 soft skills δεν είναι απλά δεξιότητες εργασίας, αλλά δεξιότητες ζωής γιατί σε ακολουθούν σε όλους τους τομείς της ζωής σου. Μπορεί ορισμένα να σου είναι έμφυτα. Για τους περισσότερους, όμως, χρειάζεται να χτίσουν αντίληψη, να εκπαιδευτούν σε αυτά και να δοκιμάσουν διάφορες μεθόδους που θα ταιριάξουν στο χαρακτήρα τους. Συμβουλέψου κάποιον ειδικό στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για να δεις τι υπάρχει διαθέσιμο, σεμινάρια της LifeAcademy που αφορούν στο συγκεκριμένο θέμα και θα μπορούσαν να σε βοηθήσουν, ώστε να είσαι κατάλληλα προετοιμασμένος. Αν, πάλι, το σκέφτεσαι ακόμα, ίσως, η λήψη αποφάσεων να είναι ένα καλό σημείο αναφοράς σε αυτήν τη διαδικασία.
Μιχάλης Χριστοδούλου – Life Coach